Laadun ja omavalvonnan raportointi Jyllin Kodin toiminnasta.

Jyllin Kodin omavalvontaohjelman avulla arvioimme omavalvontasuunnitelmaan kirjattujen palveluiden toteutumista, turvallisuutta ja seuraamme laatua. Arviointien tulosten perusteella korjaamme ja parannamme toimintaamme tarpeiden mukaan. Omavalvonnan seurantaraportti julkaistaan www-sivuillamme kolme kertaa vuodessa neljän kuukauden jaksoissa.

Ohessa on esitetty Jyllin Kodin ympärivuorokautisen palveluasumisen omavalvonnan tulokset ja seuranta tammikuusta huhtikuuhun 2025.


Asukkaiden hyvän elämän tukeminen

 

Asukkaiden hyvän elämän tukemisen seurantakohteiksi on omavalvonnasta nostettu kuusi kohdetta: elämänilo- ja kulttuuritoiminnan toteutuminen, palvelusuunnitelmien ajantasaisuus, toimintakykyarvioiden (RAI) ajantasaisuus, RAI THL –laatuindikaattori laatutavoitteen: ”Asiakas osallistuu omaan arviointiinsa” toteutuminen, omahoitajuuden toteutuminen ja yhteisökokousten toteutuminen.

Asukkaiden elämänilo- ja kulttuurisuunnitelmaa on kehitetty systemaattisesti jo muutaman vuoden ajan. Tavoitteenamme on, että jokaisella asukkaalla olisi mahdollisuus osallistua YhteisöKodilla kahteen aktiviteettiin viikossa. Vuoden ensimmäiselle neljänneksellä olemme saavuttaneet tavoitteen. Tätä seurataan ns. seurantakartan avulla ja pidetään kirjaa jokaisen asukkaan osallistumisesta tapahtumaan.

Asukkaiden palvelusuunnitelmat ja toimintakykyarviot (RAI) ovat asukastyömme keskiössä. Palvelusuunnitelmien ja toimintakykyarvioiden ajantasaisuutta ja laatua on kehitetty mm. koulutuksin, informatiivisin työohjein ja keskusteluin. Tavoitteena on, että asukkaiden palvelusuunnitelmat ja toimintakykyarvio päivittyvät puolivuosittain tai aina tarpeen mukaisesti.

Palvelusuunnitelmien ajantasaisuutta seurataan seurantakartan ja toimintakykyarviota raportoinnin kautta. Tavoitteena molemmissa on 100% onnistuminen. Vuoden ensimmäiselle neljänneksellä erinomaiset tuloksemme ovat palvelusuunnitelmissa 95% ja toimintakykyarvioinnissa 98%. RAI THL –laatuindikaattorin laatutavoitteen tavoitetaso on yli 80% asiakkaan osallistumisessa omaan arviointiin. Tuloksemme on seurantajakson aikana 79%.

Omahoitajuudella on pitkät perinteet Jyllin Kodin toiminnassa. Tavoitteenamme on, että jokaisella asukkaalla on nimetty omahoitaja/omahoitajapari, joka vastaa asukkaan palvelun suunnittelusta ja toteutuksesta osallistuen palvelusuunnitelman laadintaan ja valvoo sen toteutumista. Omahoitajuuden ajantasaisuutta seurataan seurantakartan avulla. Asetettu tavoitetasomme on 100 % ja siihen olemme päässeet hyvin.

Olemme myös asettaneet tavoitteeksi, että YhteisöKoti pitää vuodessa 10 yhteisökokousta, jossa asukkaiden ääni ja mielipide tulee kuulluksi. Paikalle ovat tervetulleita myös asukkaiden läheiset. Kokousten toteutumista seurataan seurantakartan avulla. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä olemme päässeet asetettuihin tavoitteisiin.

Asukas-/läheispalaute

 

Läheisille suunnatun kyselyn tulokset valmistuivat tammikuussa. Kyselyn vastausprosentti oli 47 %. Kyselyn kysymykset noudattelivat ympärivuorokautisen palveluasumisen prosessin sisältöä. Kyselyn tulokset kertovat palvelun toteutumisesta läheisen ja asukkaan kokemuksena. Vastaukset sisälsivät määrällistä ja laadullista palautetta.

Palautekyselyn tulokset osoittavat, että läheiset ovat tyytyväisiä asukkaan saamiin palveluihin. Vastanneista yli 80 % oli täysin samaa mieltä tai melkein samaa mieltä seuraavien väittämien kohdalla:

  • Minulla on sopivasti tietoa läheiseni palvelusuunnitelmasta
  • Läheiseni toiveet ja oman tahdon ilmaisut otetaan huomioon palvelusuunnitelmassa
  • Olen tyytyväinen läheiseni saamiin palveluihin kokonaisuudessaan
  • Toimintakyvyn päivittäinen tukeminen toteutuu suunnitellusti
  • Läheiseni saa vaikuttaa oman huoneensa sisustukseen
  • Päivittäinen hoito toteutuu suunnitellusti
  • Päivittäinen ravitsemus toteutuu suunnitellusti
  • Asukastilat ovat siistit ja viihtyisät
  • Omahoitajuus toteutuu tarkoituksenmukaisesti
  • Yhteydenpito henkilökunnan kanssa on sujuvaa
  • Saan läheiseni voinnista riittävästi tietoa
  • Läheiseni tuntee olonsa turvalliseksi asuessaan Jyllin Kodilla
  • Läheiseni elämänhistoria ja tottumukset otetaan huomioon hoidosta

Palautteen loppuun jätetyt avoimet terveiset sisältävät mm. kiitosta hyvästä hoidosta ja ystävällisestä henkilökunnasta sekä järjestetyistä aktiviteeteistä.

 

Kehitämme edelleen tiedonkulkua asukkaiden kulttuuri- ja elämänilosuunnitelman toteutumisesta. Lisäksi lisäämme yhteydenottoja asukkaiden läheisiin palvelusuunnitelmien päivitysten osalta.